Optimaliseer eerst uw website,

optimaliseer daarna voor Google

 

Optimaliseren voor Google is uiteraard belangrijk en we willen allemaal op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht komen. Maar al uw inspanningen gaan verloren als de bezoeker op uw website niet vindt wat hij zoekt en onmiddellijk weer weg is. Optimaliseer dus eerst uw website, zorg voor content die uw bezoeker boeit en hen overhaalt om contact op te nemen.

Hoe goed uw website scoort bij uw bezoekers kan u alvast afleiden uit het bounce-perentage, die u kan terugvinden in de statistieken van Google Analytics.
Het bouncepercentage is het aantal bezoekers in procenten dat uw website bezoekt, maar niet verder klikt dan de eerste pagina. Een bounce-percentage van 40 tot 60% is normaal. Is het hoger, dan is een optimalisatie van de inhoud aan te raden.

Hieronder vindt u alvast een aantal tips om uw site te verbeteren.

Optimaliseer de inhoud:

  • Maak duidelijk voor de klant wat de USP's zijn van uw bedrijf en wat de klant zijn voordeel daarbij is. Ga daarbij uit van welke type klanten u wil en welke meerwaarde u die klant kan bieden!
  • Zorg ervoor dat het voor de klant duidelijk is wat hij moet doen en bouw op elke pagina een call-to-action in, bv bekijk hier.., download hier..., bestel hier...
  • Kan u online al iets doen voor de klant? Bv een gratis testperiode, een gratis staal, een online berekening, een e-book, een online reservatie, …..
  • Beperk de navigatie zodat de site overzichtelijk en gebruiksvriendelijk blijft.
    Zet de belangrijkste informatie bovenaan zodat die niet pas zichtbaar wordt door te scrollen.
    Maak uw inhoud gemakkelijk 'scanbaar', werk met titels en tussentitels, gebruik opsommingen.
  • Gebruik interne links om de navigate te vergemakkelijken
  • Herhaal uw contactgegevens en zorg er voor dat ze gemakkelijk te vinden zijn.
    Gebruik beelden die emotioneel aanspreken en herkenbaar zijn.
    Toon testimonials of cases, ze wekken vertrouwen bij de bezoekers.
  • Vernieuw geregeld de inhoud van uw site zodat de informatie steeds up-to-date is en uw bezoekers graag terugkeren.
  • Hou de bezoekers op uw site, stuur hen niet weg naar andere sites.
  • Maak de website responsive, dwz dat er een versie beschikbaar is voor smarphone en tablet. Op smartphone is het belangrijk dat belangrijke informatie zoals contactgegevens onmiddellijk zichtbaar is.

Optimaliseer de look en feel.

  • Ziet uw website er professioneel uit ? Kijk eens naar de websites van uw concurrenten.... Zien die er beter uit, dan is het tijd om in actie te schieten!
  • Een goed doordacht logo en huisstijl vertelt in één oogopslag waar uw bedrijf voor staat en wordt doorgetrokken in al uw communicatie, ook in uw website !
  • Zorg voor het juiste beeld- en videomateriaal en gebruik daarbij zoveel mogelijk eigen materiaal.
    Behoud rust in uw website. Beperk u tot enkele kleuren en tracht niet met 10 verschillende kleuren de aandacht te trekken. Beperk u tot 1 of 2 lettertypes, gebruik geen HOOFDLETTERS en laat tekst en beeld niet te veel 'dansen' doorheen de pagina's.

Gaat u liever niet zelf aan de slag om uw website te optimaliseren of wil u eerst een evaluatierapport met alle punten waarop uw website kan verbeterd worden? Contacteer ons voor een vrijblijvende offerte.